Ešte stále máme deti v Čistom dni alebo nedokonalosti dokonalého systému

Autor: Erika Jurinová | 12.12.2016 o 19:18 | Karma článku: 3,98 | Prečítané:  236x

Na začiatku minister Richter deklaroval, že ide o „ojedinelý podnet jednej matky“, že náš systéme sociálno-právnej ochrany detí máme nastavený dobre. Dnes však môžeme konštatovať, že ide o jednoznačné zlyhanie celého systému! 

Na základe podnetu, ktorý sme dostali na Výbor pre ľudské práva (a ktorý kolegyňa Blahová zverejnila začiatkom septembra na blogu) s informáciami, že v resocializačnom stredisku malo dochádzať k sexuálnemu zneužívaniu maloletých a k hrubému zaobchádzaniu s klientmi, sa uskutočnila séria poslaneckých prieskumov. Bol zrealizovaný v inštitúciách, ktoré priamo zodpovedajú za výkon opatrení – na Ústredí práce sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR), Úrade práce v Piešťanoch, v resocializačnom zariadení Čistý deň a v závere na Ministerstve práce sociálnych vecí a rodiny (MPSVaR) s členmi akreditačnej komisie.

Na Výbore pre ľudské práva sme minulý štvrtok schválili výsledok našej niekoľkotýždňovej práce -  záverečnú správu z prieskumov, ktorá obsahuje aj množstvo odporúčaní. Na ťahu je momentálne MPSVaR, jemu pošleme závery a odporúčania a nám len zostáva dúfať, že sa nimi budú reálne zaoberať.

Pri prieskumoch sme sa zamerali (predsa len sme výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny):

  • na dodržiavanie ľudských práv, na ochranu maloletých a ich práv,
  • na dodržiavanie zákonnosti postupov orgánmi štátnej a verejnej správy,
  • na kvalitu poskytovaných  služieb a kvalitu života maloletých klientov v zariadení.

Na začiatku minister Richter deklaroval, že ide o „ojedinelý podnet jednej matky“, že náš systéme sociálno-právnej ochrany detí máme nastavený dobre. Dnes však môžeme konštatovať, že ide o jednoznačné zlyhanie celého systému!

ÚPSVaR dostalo v priebehu 2 rokov 5 podnetov súvisiacich so zariadením Čistý deň (informácia z prieskumu). Rodičia sa sťažovali na zlé zaobchádzanie s ich deťmi, psychické a fyzické týranie, zákazy návštev rodičov v zariadení, hladovanie, nezabezpečovanie zdravotnej starostlivosti ani v akútnych prípadoch, strihanie vlasov.... Kontrolu však ÚPSVaR poslalo do zariadenia až na podnet Markízy, teda vtedy, kedy hrozilo odvysielanie reportáže o tom, že v zariadení malo dôjsť k sexuálnemu zneužitiu maloletých priamo zamestnancami zariadenia. Smelo sa teda môžeme domnievať, že ide o zariadenie, ktoré bolo dovtedy pod akousi neštandardnou ochranou poskytovateľov finančného príspevku, ÚPSVaR (aj napriek množstvu sťažností, ktoré boli podávané). Až keď bol prípad medializovaný a tlak verejnosti neúprosný, začalo sa vo veci konať.

A ako? Podnet o podozreniach zo sexuálneho zneužívania sa riešil vyslaním kontroly zameranej na spisovú dokumentáciu a psychologickú starostlivosť. Čítate dobre! A aj napriek tomu zo štyroch náhodne vybratých spisov boli zistené také vážne pochybenia a zlyhania, že ak by išlo MPSVaR o reálne preverovanie práce zariadenia, už vtedy by začali konať a nie sa dohadovať, z pohľadu dôvodu kontroly „na drobnostiach“ (i keď samozrejme ani toto nie sú drobnosti). Stačilo sa zamerať na obsah v „protokole z kontroly“ a nie len na formálne záležitosti. Tiež by sa patrilo aspoň spomenúť zainteresovanie sa vládneho poslanca (Erika Tomáša) sťa by mediálneho poradcu riaditeľa zariadenia a jeho nekorektné vyjadrenia v súvislosti s matkou maloletej. Obava, že deti v zariadení môžu byť vystavené nebezpečenstvu (minimálne ovplyvňovaním a manipuláciou) sa len zväčšujú najmä po tom ako sme si sami odžili praktiky zariadenia pri poslaneckom prieskume.

Poslanecký prieskum odhalil smutnú pravdu, že aj keď išlo pravdepodobne o zneužívanie a šikanovanie detí, podnety od rodičov a od detí sa považovali za nedôveryhodné a preto nebolo ani treba rýchlo KONAŤ!!! Či je to otázka nevedomosti a nekompetentnosti, v tom mám dnes už jasno. A podľa zistení (najmä po stretnutí s členmi akreditačnej komisie), pre mňa táto kauza nemôže mať iný záver, ako odobratie akreditácie Čistému dňu.

Medzi Ministerstvom a Ústredím zostáva jedna veľká, neustále sa prehlbujúca, priepasť. V nej sa však nachádzajú deti, naše deti, ktoré trpia nielen v dôsledku zlyhania rodičov, ale čo je ešte horšie zlyhania a nefunkčnosti sociálno-právnej ochrany detí na Slovensku a katastrofálneho riadenia inštitúcií. Tie sa kontrolujú sami navzájom, čo predstavuje obrovské nebezpečenstvo.

Nehody, pochybenia či zlyhania sa dejú. No s čím som sa stretala pri prieskume (a čo ma desí najviac) je snaha obhajovať a chrániť seba navzájom a systém, nie deti... a že každý podnet je pre inštitúcie nie podnet na zlepšenie stavu, ale snaha o nabúranie sa do príjemnej idylky, ktorá panuje na ÚPSVaR. A kde je ochrana detí?... tých, za ktoré by mal byť práve náš štát zodpovedný...

V závere aspoň pár vybratých odporúčaní, ktoré považujeme z hľadiska opravy systému za najdôležitejšie:

  • Ako nutnosť berieme zaviesť do zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele  (SPOaSK) štandardy kvality personálne (z ohľadom na bezúhonnosť a osobnostnú zrelosť pracovníkov v priamom kontakte s deťmi), procedurálne, prevádzkové a štandardy na dodržiavanie ľudských práv.
  • Vzdelávať všetkých zamestnancov zariadení vykonávajúcich opatrenia SPOaSK, orgánov SPOaSK na prácu s obeťami násilia/sexuálneho zneužívania. V rovnakej miere vzdelávať i klientov zariadení o ochrane pred násilím. (dodržiavať strániaci princíp klienta)
  • Aby nebola porušovaná ľudská dôstojnosť klientov žiadame dôsledné preverovanie materiálno- technického vybavenia resocializačných zariadení. (K čomu nás doviedlo hrozivé zistenie o chýbajúcich dverách na toaletách v zariadení Čistý deň.)
  • Na otvorenú diskusiu nechávame otázku spájania cieľových skupín v resocializačných zariadeniach (deti-dospelých, ženy-mužov, dievčatá-chlapcov).
  • Povinnosť absolvovať liečbu zo závislosti pred nástupom do resocializačného zariadenia.
  • Stanoviť maximálnu kapacitu resocializačných zariadení. (kapacitné obmedzenie existuje už dnes napr. pri detských domovoch)
  • Povinnosť zariadení zverejňovať celkovú kapacitu a ich naplnenosť a to z dôvodu zabránenia preferovania niektorých resocializačných zariadení pri umiestňovaní klientov a ako pomôcku pre rozhodovanie súdov o uložení výchovného opatrenia alebo neodkladného opatrenia, alebo zverenia dieťaťa do ústavnej starostlivosti.
  • Rozšírenie kompetencií členov akreditačnej komisie o možnosť preverovania skutkového stavu v akreditovaných subjektoch
  • Zabezpečiť kontrolu obsahu i formy uzatváraných zmlúv, zmluvy uviesť do súladu s platnou legislatívou. (zmluvy neobsahujú rovnaké povinnosti zmluvných subjektov, čo môže viesť k spochybňovaniu nárokov poskytovateľov finančného príspevku)
  • vytvoriť interné usmernenie na dôsledné prepojenie toku informácií, obzvlášť pri preverovaní podnetov medzi Ministerstvom a Ústredím. 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Exminister Janušek, ktorého súdia za nástenku, dohliada v Žiline na transparentnosť

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

TECH

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava.


Už ste čítali?